WILANÓW

Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4635
https://www.artistsworkshop.eu/meble-kuchenne-na-wymiar-warszawa-gdzie-zamowic/
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

WILANÓW

Post autor: Artur Rogóż »

WILANÓW - Pałac łączy europejską sztukę ze staropolską tradycją. Ewenementem jest, że II wojnę światową przetrwał bez szwanku.
Do klucza wilanowskiego należało łącznie 12 wsi, teren od skarpy warszawskiej do Wisły, w granicach odpowiadających dzisiejszej dzielnicy Warszawa - Wilanów.
Symbolika frontowej elewacji pałacu odnosi się do Jana III i jego rodu.
Napis Quod vetus urbs coluit, nunc nova villa tenet - w tłumaczeniu [" Co starodawne miasto /Rzym/ czciło, teraz nowa willa posiada"]
nawiązuje do antycznego nurtu w sztuce i architekturze. Reszta pałacowego frontu została poświęcona rodzinie Sobieskich. Złote słońce oświetla tarczę herbu Janina, który podtrzymują putta, a napis refulsit sol in clypeis /"roabłysnęło słońce na tarczach"/ podkreśla chwałę, jaka spłynęła na ród wraz z koroną królewską. Posągi Jowisza /symbol potęgi/, Apolla /sprawiedliwość/ oraz Marsa /waleczność/ na attyce ukazują cnoty JANA III SOBIESKIEGO.
Drugim z królów, który zezydował /1730 - 1733/ w Wilanowie, był August II Mocny Sas. Pozostawił po sobie Białą Salę,
najokazalsze wnętrze pałacu. Powiększają ją optycznie wielkie zwierciadła umieszczone naprzeciwko okien. Na osi komnaty stoją dwa kominki. Dwie dyskretne loże służyły dworskiej kapeli. Na ścianach wiszą portrety królów Augusta II i Augusta III.
Meble z saskich warsztatów dopełniają całości wyposażenia. Pamiątką po właścicielach pałacu z rodu Sieniawskich, Lubomirskich
i Potockich jest niemniej elegancki Pokój Wielki Karmazynowy ze ścianami pokrytymi włoskim adamaszkiem, ozdobiony wspaniałym plafonem, okazałymi zwierciadłami i portretami członków rodów magnackich.
Stanisław Kostka Potocki / do jego rodu pałac należał w latach 1799 - 1892/ zamurował częściowo galerię dolną północną - łącznik między skrzydłem pałacu a gółównym korpusem. Umieścił w niej obrazy, wśród nich swój portret konny pędzla Jacques`a-Louisa Davida. Malarz wystawił portretowanemu rachunek już 30 czerca 1780, ale obrazu mu jeszcze nie wysłał - pragnął wystawić obraz na dorocznym paryskim salonie. Obraz Davida jest jednym z cenniejszych w Wilanowie, dlatego jest eksponowany osobno.
Potocki dzieła sztuki sprowadzał z zagranicy. By uzyskać zwolnienie z cła, uzasadniał przez plenipotenta, że nabył egzemplarze na tyle rzadkie, by mogły posłużyć za wzór dla artystów i fabrykantów. Właściciel Wilanowa w 1805 roku udostępnił zbiory malarstwa publiczności, inaugurując działalność pierwszej placówki muzealnej w Polsce.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zamki i pałace”