Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Jeśli chodzi o system organizacyjny wojska to nadal było to pospolite ruszenie, zaś w kwestii uzbrojenia to : konnica czyli rycerstwo ubrane w pancerze kolcze, skórznie i przeszywanice (zależnie od portfela właściciela), pierwsze elementy płytowe, głównie napierśniki, naramienniki, do kapturów kolczych dodawano łebki. W XIV w. hełm garnczkowy przyjmuje swoją najbardziej rozwiniętą formę w hełm wielki, ozdobiony klejnotem, rycerz walczy kopią, w lewym ręku dzierżąc tarczę, przystosowaną już do podpierania ciężkiej kopii, w szyku pieszym używano mieczy jednoręcznych o dłuższym sztychu czyli przystosowanych już również do kłucia nie tylko do cięcia, jelec miecza prosty lub eliptyczny, głowica okrągła, lub topora, korbacza zależnie zachcianek i umiejętności rycerza, taktyka walki: w płot, za rycerzem giermek uzbrojony i opancerzony nieco prościej i biedniej, za nimi strzelcy: konni kusznicy. Zasadniczo armia polska nie odbiegała wyposażeniem i jakością broni od zachodu, zaś dało się zauważyć np na Mazowszu wpływy wschodnie, gdzie często występowały lamelki, lub przeszywanice, walczono chętnie włócznią, tarcze pawężowe, na głowach noszono oprócz kapalinów i szyszaków szłomy i przeróżne zbrojone czapy z elementami kolczymi, używano również tasaków i szabel(!). Ze względów terytorialnych Polska należała wówczas do ciekawych teatrów wojen i uzbrojenia gdzie ścierały się kultury zachodu i wschodu.
Awatar użytkownika
Husarz
Posty: 822
Rejestracja: 31 paź 2010, 04:37

Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Post autor: Husarz » 29 gru 2010, 14:54

Ostatnio zaciekawiło mnie, który z dwóch najsłynniejszych hetmanów doby Jagiellonów, był lepszym wodzem. Jak sądzicie Tarnowski czy Ostrogski i dlaczego?

Awatar użytkownika
ziomeka
Posty: 462
Rejestracja: 01 cze 2010, 03:37

Re: Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Post autor: ziomeka » 29 gru 2010, 15:04

Jan Tarnowski był doskonałym hetmanem - niepokonanym. Stosował najnowsze technologie militarne w owych czasach, które poznał w trakcie podróży po świecie . Był Polakiem i myślał o sprawach polskich. Nie szanował przeciwnika to jedyne co można mu zarzucić ;) Wyciął w pień 1500 żołnierzy mołdawskich, zdenerwował się, że byli za waleczni.

Awatar użytkownika
stach
Posty: 518
Rejestracja: 19 cze 2010, 03:48

Re: Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Post autor: stach » 29 gru 2010, 15:07

Z tego co pamiętam, Tarnowski zaczynał jako żołnierz w armii Ostrogskiego :roll: Chyba są siebie warci - Ostrogski: Orsza, Wiśniowiec, Tarnowski: Obertyn, kampania w Rosji, choć trzeba pamiętać, że to nie na Ostrogskim opierali się późniejsi polscy hetmani.

Awatar użytkownika
Husarz
Posty: 822
Rejestracja: 31 paź 2010, 04:37

Re: Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Post autor: Husarz » 29 gru 2010, 15:07

Jeżeli porównać tylko bitwy pod Orszą i Obertynem, palmę pierwszeństwa oddał bym Tarnowskiemu, o zwycięstwie w 1514 zdecydował w dużej mierze brak fachowego dowodzenia i błędy po stronie moskiewskiej, u Raresza tego nie widzę, więc Tarnowski miał zadanie trudniejsze.

Awatar użytkownika
Adambik
Posty: 501
Rejestracja: 24 lis 2010, 22:41

Re: Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Post autor: Adambik » 29 gru 2010, 15:17

Stawiam na Tarnowskiego , znakomity hetman , jako pierwszy (chyba) użył husarii pod Obertynem i chyba jak dobrze pamiętam to on zapoczątkował erę husarii i szabli jako naszej narodowej broni , znał się na nowinkach technicznych w wojsku i umiejętnie je wprowadzał do naszej armii np: kopie

Awatar użytkownika
stach
Posty: 518
Rejestracja: 19 cze 2010, 03:48

Re: Kto był lepszym wodzem Tarnowski - Ostrogski?

Post autor: stach » 29 gru 2010, 15:19

Adambik pisze:Stawiam na Tarnowskiego , znakomity hetman , jako pierwszy (chyba) użył husarii pod Obertynem i chyba jak dobrze pamiętam to on zapoczątkował erę husarii i szabli jako naszej narodowej broni , znał się na nowinkach technicznych w wojsku i umiejętnie je wprowadzał do naszej armii np: kopie
Czy to znaczy, że wcześniej polskie rycerstwo nie używało kopii :oops: Tylko jak się wtedy nazywało takie długie coś co mieli nasi rycerze np. pod Grunwaldem 8-) A może chodzi Ci o kopie husarskie drążone w środku?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wojsko, technika i uzbrojenie”