Wrocisław książę Polan

Na ziemiach polskich początkowo podstawową komórką społeczną była rodzina wraz z krewnymi. Grupa rodzin z danego terytorium tworzyła małą społeczność zwaną opolem. Opola z poszczególnych terenów (zazwyczaj oddzielonych od siebie barierami naturalnymi jak rzeki, góry czy bory) tworzyły plemiona (np. Polanie, Wiślanie, Bobrzanie, Goplanie itp.). Na co dzień opolem zarządzał wiec plemienny, który w razie zagrożenia wybierał dowódcę (księcia lub wojewodę). Z czasem jednak tymczasowi wodzowie chcieli utrzymać władzę nad coraz liczniejszymi wspólnotami. Właśnie ich ambicje przyczyniły się do jednoczenia całych plemion we wspólnoty.
Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 30 paź 2010, 20:11

W Rocznikach Bawarskich Awentyna znalazłem wzmiankę, z której jednoznacznie wynika, że w końcu IX wieku u Polan rządził książę Wrocisław. Oto fragment z Roczników: " Arnulf z początkiem wiosny (892 r. n.e.) przybył z Bawarii nad granicę Marchii Wschodniej, gdzie obok Hangstfeld zwołał w maju zjazd władców. Ponieważ zabrakło na nim Świętopełka, policzono go między wrogów. Na zjeździe obecni byli: książę Polan Wrocisław oraz posłowie węgierskiego księcia Kursana." Czy ten Wrocisław istniał i panował u Polan? Czy nie był aby starszym synem Siemowita Piastowica (po którym objął stolec gnieźnieński) i bratem Lestka Siemowitowica?

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 31 paź 2010, 05:22

Imiona przodków Mieszka I, panujących w tym okresie, jednak znamy. O ile nie zaszła tu pomyłka, może Wrocisław był nie władcą, a bratem władcy.

Awatar użytkownika
Husarz
Posty: 822
Rejestracja: 31 paź 2010, 04:37

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Husarz » 31 paź 2010, 10:19

Ciekawy temat czy wiadomo coś więcej?

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 31 paź 2010, 11:14

Artur Rogóż pisze:Imiona przodków Mieszka I, panujących w tym okresie, jednak znamy. O ile nie zaszła tu pomyłka, może Wrocisław był nie władcą, a bratem władcy.
Sądzę, że Awentyn nie wymieniałby Wrocisława jako uczestnika ważnego zjazdu, gdyby nie był on jakimś znacznym władcą. A to że był bratem władcy to się zgadzam, jednakże tym władcą musiał być w takim razie Lestek Siemowitowic, którego starszym bratem i poprzednikiem na stolcu gnieźnieńskim był Wrocisław, który zmarł bezpotomnie i po którym nastąpił Lestek.
Husarz pisze:Ciekawy temat czy wiadomo coś więcej?
Jeszcze w tych Rocznikach Awentyna pisze, iż ów książę Polan Wrocisław brał udział w zniszczeniu Moraw. Wynika z tego wniosek, iż Wrocisław zmarł po 906 roku, niestety wciąż nie udało mi się sprecyzować dokładnie roku śmierci, ale dam znać, gdy dokonam właściwej datacji.

Awatar użytkownika
Warka
Posty: 1577
Rejestracja: 16 paź 2010, 03:38

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Warka » 31 paź 2010, 18:08

Czy możecie podać mi link do źródła. Chętnie bym to przejrzał. Dzięki za pomoc.

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 31 paź 2010, 19:30

A oto jeszcze jeden fragment o księciu Wrocisławie: "Oni (czyli książę Polan Wrocisław i książę węgierski Kursan) to zaofiarowali się z wszechstronną pomocą przeciw księciu Świętopełkowi, jeśli w zamian za żołd otrzymają ziemię, którą zdobędą (...). (Arnulf) Kursanowi wyznaczył Dację, Wrocisławowi kazał nastąpić z północy". Z przytoczonego fragmentu (niestety nie odnalazłem źródła, ten fragment Roczników Awentyna przewija się na wielu stronach o tematyce historycznej dotyczących czasów "przedmieszkowych") wynika, że na zjeździe władców w 892 roku Wrocisław zaoferował królowi wschodniofrankijskiemu Arnulfowi z Karyntii wsparcie od północy w walce z księciem morawskim Świętopełkiem I Wielkim w zamian za tereny zdobyte w przyszłości przez Polan na Wielkich Morawach.

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 01 lis 2010, 05:24

Otton III pisze:A oto jeszcze jeden fragment o księciu Wrocisławie: "Oni (czyli książę Polan Wrocisław i książę węgierski Kursan) to zaofiarowali się z wszechstronną pomocą przeciw księciu Świętopełkowi, jeśli w zamian za żołd otrzymają ziemię, którą zdobędą (...). (Arnulf) Kursanowi wyznaczył Dację, Wrocisławowi kazał nastąpić z północy". Z przytoczonego fragmentu (niestety nie odnalazłem źródła, ten fragment Roczników Awentyna przewija się na wielu stronach o tematyce historycznej dotyczących czasów "przedmieszkowych") wynika, że na zjeździe władców w 892 roku Wrocisław zaoferował królowi wschodniofrankijskiemu Arnulfowi z Karyntii wsparcie od północy w walce z księciem morawskim Świętopełkiem I Wielkim w zamian za tereny zdobyte w przyszłości przez Polan na Wielkich Morawach.
Jeżeli chodzi o księcia Węgier to chyba nie było go na tym spotkaniu, gdyż z cytatu wynika iż to posłowie a nie sam władca Węgier przybyli na zjazd władców.

Awatar użytkownika
ziomeka
Posty: 462
Rejestracja: 01 cze 2010, 03:37

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: ziomeka » 01 lis 2010, 07:04

Czy znacie w jakim języku napisano te roczniki? Niemiecki czy łaciński?

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 01 lis 2010, 07:22

Otton III pisze:A oto jeszcze jeden fragment o księciu Wrocisławie: "Oni (czyli książę Polan Wrocisław i książę węgierski Kursan) to zaofiarowali się z wszechstronną pomocą przeciw księciu Świętopełkowi, jeśli w zamian za żołd otrzymają ziemię, którą zdobędą (...). (Arnulf) Kursanowi wyznaczył Dację, Wrocisławowi kazał nastąpić z północy". Z przytoczonego fragmentu (niestety nie odnalazłem źródła, ten fragment Roczników Awentyna przewija się na wielu stronach o tematyce historycznej dotyczących czasów "przedmieszkowych") wynika, że na zjeździe władców w 892 roku Wrocisław zaoferował królowi wschodniofrankijskiemu Arnulfowi z Karyntii wsparcie od północy w walce z księciem morawskim Świętopełkiem I Wielkim w zamian za tereny zdobyte w przyszłości przez Polan na Wielkich Morawach.
Popatrzcie - właśnie przeglądałem Kronikę Prokosza, gdzie również wymieniany jest władca Wrocisław, który zasiada na tronie w 892 roku.
Ottonie podałeś,że jest wzmianka o Wrocisławie w Rocznikach Bawarskich Awentyna, gdzie dochodzi do spotkania władców: " Arnulf z początkiem wiosny (892 r. n.e.) przybył z Bawarii nad granicę Marchii Wschodniej, gdzie obok Hangstfeld zwołał w maju zjazd władców. Ponieważ zabrakło na nim Świętopełka, policzono go między wrogów. Na zjeździe obecni byli: książę Polan Wrocisław oraz posłowie węgierskiego księcia Kursana."
A więc to musiał być sam Wrocisław, ponieważ daty się zgadzają i nawet można domniemywać, iż spotkanie miało na celu ułożyć się z nowym władcą Polan. Idąc dalej brat Wrocisława wg Kroniki Prokosza - Leszek V (Lestek) następuje po nim w 896 roku. Na stronach 194-196 tej kroniki możemy znaleźć wzmiankę o tych władcach.
Teraz trzeba byłoby naprawdę przestudiować te roczniki.

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 01 lis 2010, 09:15

Artur Rogóż pisze:Jeżeli chodzi o księcia Węgier to chyba nie było go na tym spotkaniu, gdyż z cytatu wynika iż to posłowie a nie sam władca Węgier przybyli na zjazd władców.
To, czy na zjeździe w 892 roku był sam książę węgierski Kursan czy może jego posłowie zależy od wersji Roczników Awentyna - jedna podaje co innego, a druga również co innego.
Artur Rogóż pisze: A więc to musiał być sam Wrocisław, ponieważ daty się zgadzają i nawet można domniemywać, iż spotkanie miało na celu ułożyć się z nowym władcą Polan. Idąc dalej brat Wrocisława wg Kroniki Prokosza - Leszek V (Lestek) następuje po nim w 896 roku.
Kronika Prokosza jednak w kwestii roku śmierci Wrocisława i nastąpienia po nim Lestka Siemowitowica na nie jest zbieżna z Rocznikami Awentyna. Kronika Prokosza podaje rok 896, z kolei Roczniki Bawarskie mówią, iż książę Wrocisław brał udział w zniszczeniu Wielkich Moraw, co oznacza, że wg ww. Roczników Wrocisław umarł po 906 roku.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Plemiona słowiańskie na ziemiach polskich”