Wrocisław książę Polan

Na ziemiach polskich początkowo podstawową komórką społeczną była rodzina wraz z krewnymi. Grupa rodzin z danego terytorium tworzyła małą społeczność zwaną opolem. Opola z poszczególnych terenów (zazwyczaj oddzielonych od siebie barierami naturalnymi jak rzeki, góry czy bory) tworzyły plemiona (np. Polanie, Wiślanie, Bobrzanie, Goplanie itp.). Na co dzień opolem zarządzał wiec plemienny, który w razie zagrożenia wybierał dowódcę (księcia lub wojewodę). Z czasem jednak tymczasowi wodzowie chcieli utrzymać władzę nad coraz liczniejszymi wspólnotami. Właśnie ich ambicje przyczyniły się do jednoczenia całych plemion we wspólnoty.
Awatar użytkownika
Warka
Posty: 1577
Rejestracja: 16 paź 2010, 03:38

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Warka » 01 lis 2010, 21:12

Czytałem gdzieś, że te roczniki bawarskie są z XIV wieku oraz że imię Wrocisław było przekręceniem imienia władcy Chorwacji. Nie jestem pewien co do tego, więc proszę o sprostowanie.

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 01 lis 2010, 22:01

To nie jest przekręcenie. Gdyby takowe było to autor Roczników Bawarskich napisałby wówczas: "książę Chorwacji Wrocisław", a w Rocznikach wyraźnie jest napisane: "książe Polan Wrocisław", tak więc nie sądzę by autor i przekręcił imię władcy, i pomylił kraj/plemię, w którym panował. Po drugie: w Rocznikach Bawarskich pisze, iż król Franków Wschodnich Arnulf z Karyntii nakazał Wrocisławowi przyjść z pomocą przeciw Wielkim Morawom z północy, a nie z południa, a Polanie zamieszkiwali tereny na północ od Wiekich Moraw, zaś nie na południu, co obala ostatecznie tezę o tym jakoby imię Wrocisław było przekręceniem w Rocznikach Bawarskich.

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 02 lis 2010, 05:04

Też mnie się zdaje, że nie może być pomyłki. Gdyż jak wspomniał mój przedmówca. Atak na Morawy miał być również od strony północnej, a więc państwa Polan.
Natomiast co do okresu z jakiego pochodzą roczniki też nie ma tak wielkiego znaczenia w tym przypadku, ponieważ dokument i tak jest ze średniowiecza, a więc nie może być mowy, że to jakiś falsyfikat w celu podrobienia sobie władcy.
Dodatkowo o Wrocisławie wspomina Kronika Polska Prokosza, która jest uznawana za falsyfikat przez większość, lecz skąd autor wiedział o Wrocisławie?
Czy czerpał wiedzę z roczników bawarskich, a może z innego źródła?

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 02 lis 2010, 15:21

Sądzę, iż Kronika Prokosza autorstwa Dyamentowskiego jest kompilacją nie tylko kronik Galla, Kadłubka, Wielkopolskiej, Długosza, Macieja Miechowity i Kromera, ale też autentycznej (dziś zaginionej) Kroniki Prokosza z połowy X wieku.

Awatar użytkownika
ziomeka
Posty: 462
Rejestracja: 01 cze 2010, 03:37

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: ziomeka » 02 lis 2010, 21:33

Przeglądałem Kronikę Prokosza i mogę się zgodzić z czasami o których pisze tzn. VIII oraz IX, ale mniej mnie przekonują czasy wcześniejsze.
Co do Wrocisława z Waszej rozmowy wynika, iż był on władcą Polan. Dlaczego jednak Gall Anonim o nim nie wspomniał?

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 02 lis 2010, 22:07

Nie wiem po co miałby wspominać o nim. Gall Anonim jakoś nie wspominał też ani o Żywocie św. Wojciecha, ani o kronice Thietmara z Merseburga, z których również czerpał, więc nie musiał pisać i kronice Prokosza. Autentyczna kronika Prokosza powstała w 936 roku, resztę dziejów Polski do czasów Mieszka I opisał już Dyamentowski w XVIII wieku w "Kronice sarmacko-słowiańskiej Prokosza", która jest przekształconą kopią autentycznej kroniki Prokosza z 936 roku.

Awatar użytkownika
stach
Posty: 518
Rejestracja: 19 cze 2010, 03:48

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: stach » 03 lis 2010, 00:39

Otton III pisze:Nie wiem po co miałby wspominać o nim. Gall Anonim jakoś nie wspominał też ani o Żywocie św. Wojciecha, ani o kronice Thietmara z Merseburga, z których również czerpał, więc nie musiał pisać i kronice Prokosza. Autentyczna kronika Prokosza powstała w 936 roku, resztę dziejów Polski do czasów Mieszka I opisał już Dyamentowski w XVIII wieku w "Kronice sarmacko-słowiańskiej Prokosza", która jest przekształconą kopią autentycznej kroniki Prokosza z 936 roku.
Skąd ta pewność, że Kronika Prokosza została napisana w 936 roku i czy nie mogłoby być jakiejś kroniki za panowania Mieszka I?

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 03 lis 2010, 16:10

stach pisze:
Otton III pisze:Nie wiem po co miałby wspominać o nim. Gall Anonim jakoś nie wspominał też ani o Żywocie św. Wojciecha, ani o kronice Thietmara z Merseburga, z których również czerpał, więc nie musiał pisać i kronice Prokosza. Autentyczna kronika Prokosza powstała w 936 roku, resztę dziejów Polski do czasów Mieszka I opisał już Dyamentowski w XVIII wieku w "Kronice sarmacko-słowiańskiej Prokosza", która jest przekształconą kopią autentycznej kroniki Prokosza z 936 roku.
Skąd ta pewność, że Kronika Prokosza została napisana w 936 roku i czy nie mogłoby być jakiejś kroniki za panowania Mieszka I?
No dobrze, została napisana w końcu X wieku (rok 936 nie jest rokiem, który popieram jako rok powstania kroniki Prokosza - zaczerpnąłem go z Wikipedii), ale Kronika Prokosza Dyamentowskiego nie jest w pełni kopią autentycznego źródła z tamtego okresu, lecz jest mieszaniną autentycznej kroniki Prokosza z końca X wieku oraz informacji dołączonych przez samego autora, który bazował na kronikach Galla Anonima, Kadłubka, Wielkopolskiej, Długosza, Macieja Miechowity i Bielskiego.

Awatar użytkownika
stach
Posty: 518
Rejestracja: 19 cze 2010, 03:48

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: stach » 03 lis 2010, 16:14

Wiecie, czy oprócz Dyamentowskiego ktoś wspominał przed nim o Kronice Prokosza?
Chodzi mi o to czy Dyamentowski nie jest jedynym źródłem wiedzy o niej.

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 09 lis 2010, 07:33

W Kronice Polskiej wg Prokosza autorstwa Dyamentowskiego są podane źródła na jakich opierał się pisarz. Z tego co wyczytałem to nie ma ma tam przypisu do Roczników Bawarskich. Więc czy z któryś tych źródeł zawiera informację o Wrocisławie? Wiadomo, że Gall Anonim oraz Jan Długosz o nim nie wspomina. Czy pozostałe źródła, których kopie istnieją zawierają jakąś wzmiankę o tym władcy?
Jeśli nie to istnieje przesłanka, że wiadomości o nim Dyamentowski czerpał z rzeczywiście nieznanych źródeł.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Plemiona słowiańskie na ziemiach polskich”