Wrocisław książę Polan

Na ziemiach polskich początkowo podstawową komórką społeczną była rodzina wraz z krewnymi. Grupa rodzin z danego terytorium tworzyła małą społeczność zwaną opolem. Opola z poszczególnych terenów (zazwyczaj oddzielonych od siebie barierami naturalnymi jak rzeki, góry czy bory) tworzyły plemiona (np. Polanie, Wiślanie, Bobrzanie, Goplanie itp.). Na co dzień opolem zarządzał wiec plemienny, który w razie zagrożenia wybierał dowódcę (księcia lub wojewodę). Z czasem jednak tymczasowi wodzowie chcieli utrzymać władzę nad coraz liczniejszymi wspólnotami. Właśnie ich ambicje przyczyniły się do jednoczenia całych plemion we wspólnoty.
Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 29 lis 2010, 21:16

No cóż, Wrocisław jest polskim odpowiednikiem czeskiego imienia Wratysław, zaś w okresie, w którym założono Wrocław, żył i książę polański Wrocisław, i książę czeski Wratysław I, co utrudnia ustalenie prawdziwego założyciela Wrocławia - mógł być nim równie dobrze Wrocisław, książę Polan, jak i Wratysław I, książę czeski.

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 30 lis 2010, 05:35

Otton III pisze:No cóż, Wrocisław jest polskim odpowiednikiem czeskiego imienia Wratysław, zaś w okresie, w którym założono Wrocław, żył i książę polański Wrocisław, i książę czeski Wratysław I, co utrudnia ustalenie prawdziwego założyciela Wrocławia - mógł być nim równie dobrze Wrocisław, książę Polan, jak i Wratysław I, książę czeski.
Tylko z tego co wyczytałem za życia Wratysława ziemie, gdzie miał powstać Wrocław nie należały do Czechów. Dopiero jego następca Bolesław Srogi podbił je po 935. Natomiast Wratysław panował w latach 915-921. No chyba, że nazwał miasto na cześć swojego ojca.

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 30 lis 2010, 14:30

Artur Rogóż pisze:
Otton III pisze:No cóż, Wrocisław jest polskim odpowiednikiem czeskiego imienia Wratysław, zaś w okresie, w którym założono Wrocław, żył i książę polański Wrocisław, i książę czeski Wratysław I, co utrudnia ustalenie prawdziwego założyciela Wrocławia - mógł być nim równie dobrze Wrocisław, książę Polan, jak i Wratysław I, książę czeski.
Tylko z tego co wyczytałem za życia Wratysława ziemie, gdzie miał powstać Wrocław nie należały do Czechów. Dopiero jego następca Bolesław Srogi podbił je po 935. Natomiast Wratysław panował w latach 915-921. No chyba, że nazwał miasto na cześć swojego ojca.
Sądzę, że wyczytałeś powyższą informację z Wikipedii lub źródeł pokrewnych, w których nie ma podanych dowodów na to, iż Śląsk został podbity przez Czechów dopiero po 935 roku, lub że Wrocław został nazwany przez księcia czeskiego Bolesława I Srogiego na cześć jego ojca. Podaj dowód na to, że Śląsk został podbity przez Czechów za Bolesława I Srogiego, a nie za Wratysława I, oraz że Wrocław
został nazwany przez księcia czeskiego Bolesława I Srogiego na cześć jego ojca, a nie przez samego Wratysława, który nazwał Wrocław swym imieniem.

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 30 lis 2010, 18:51

Nie podam dowodów bo nie znam. Ale dodam jeszcze cytat o powstaniu Wrocławia z Kroniki Długosza:
Wrocław, założony przez Mieczysława pierwszego, książęcia Polskiego, który
pierwszy z bałwochwalstwa nawrócił Polaków do wiary chrześciańskiej; zaszczycony
katedrą biskupią, ciałami świętych Męczenników i kościołami pięknej budowy. Leży
nad rzeką Odrą.

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 30 lis 2010, 20:16

Artur Rogóż pisze:Nie podam dowodów bo nie znam. Ale dodam jeszcze cytat o powstaniu Wrocławia z Kroniki Długosza:
Wrocław, założony przez Mieczysława pierwszego, książęcia Polskiego, który
pierwszy z bałwochwalstwa nawrócił Polaków do wiary chrześciańskiej; zaszczycony
katedrą biskupią, ciałami świętych Męczenników i kościołami pięknej budowy. Leży
nad rzeką Odrą.
Tak, gród we Wrocławiu został założony przez Mieszka I po zdobyciu przez niego Śląska. Natomiast doszłem do wniosku, iż książę polański Wrocisław nie mógł być założycielem Wrocławia, gdyż jego panowanie przypadało na lata 90. IX wieku, a Wrocław został wg tradycji założony w początkach X wieku, co oznacza, że założył go Wratysław I, książę czeski, panujący w latach 915-921.

Awatar użytkownika
stach
Posty: 518
Rejestracja: 19 cze 2010, 03:48

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: stach » 30 lis 2010, 20:29

Panowie wracajmy do tematu, chyba coś o Wrocisławie :-D Czy są jakieś nowe hipotezy, bądź źródła mówiące o istnieniu tego władcy Polan?

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 30 lis 2010, 20:37

Ze źródeł to chodzi tylko o roczniki bawarskie - stale poszukuję pełnego tekstu :-(
Innym źródłem, ale nie zweryfikowanym jest "Kronika Prokosza", gdzie Wrocisław występuje, ale nie zgadza się kierunek prowadzonych wojen, ponieważ wg roczników wojny powinni prowadzić na południu, a nie na północy jak u Prokosza. Ta niespójność trochę podważa wiarygodność tej kroniki, ale faktem jest, że wymienia władcę Wrocisława, który istniał wg roczników bawarskich.

Otton III
Moderator
Posty: 591
Rejestracja: 10 paź 2010, 17:48
Lokalizacja: Chorzów

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Otton III » 01 gru 2010, 20:26

Arturze, czy znalazłeś już pełny tekst Roczników Bawarskich Awentyna?

EkrerPL
Posty: 9
Rejestracja: 07 mar 2012, 21:32

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: EkrerPL » 09 kwie 2012, 11:32

Odnawiam temat.


Dziwne jest to,że w kronice Prokosza brat Piasta,być może znacznie młodszy niż on sam,nazywa się Rościsław.Być może po Piaście był Ziemowit a później Rościsław,te imię jest podobne do Wrocisława.

Awatar użytkownika
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4711
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Re: Wrocisław książę Polan

Post autor: Artur Rogóż » 10 kwie 2012, 07:35

Myślę, że dużo dałby dostęp do tych roczników bawarskich. Wszyscy je cytują, ale nigdzie nie można znaleźć żadnych fotografii tego dokumentu.
Co do Kroniki Prokosza to tam Wrocisław nie mógł być pomylony z Rościsławem. Tak mnie się wydaje.
W sumie jest to ciekawy kawałek do zbadania :-) Tym bardziej im więcej "głów" nad tym duma, to może coś z tego wyjdzie. :-D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Plemiona słowiańskie na ziemiach polskich”