Literatura polskiego baroku

Społeczeństwo polskie epoki Odrodzenia i wczesnego Baroku charakteryzowało się silnym dynamizmem demograficznym. Polska stała się w tym czasie nie tylko jednym z największych, ale i najludniejszych krajów w Europie. Po włączeniu Inflant i rozejmie w Jamie Zapolskim w 1582 roku Rzeczpospolita obejmowała obszar 815 tys. km². Jednak największy rozwój terytorialny przypada na I połowę XVII wieku, po pokoju wieczystym w Polanowie z 1634 roku. Obszar państwa wraz z lennami wyniósł wówczas blisko milion km², dokładnie 990 tys. km². W ówczesnej Europie tylko państwo rosyjskie miało większe terytorium.
Artur Rogóż
Administrator
Posty: 4635
https://www.artistsworkshop.eu/meble-kuchenne-na-wymiar-warszawa-gdzie-zamowic/
Rejestracja: 24 maja 2010, 04:01
Kontakt:

Literatura polskiego baroku

Post autor: Artur Rogóż »

Literatura polskiego baroku
W Polsce barok w poezji rozpoczął się w twórczości poetyckiej Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Sebastiana Grabowieckiego, którzy nie poszukiwali już (jak ich renesansowi poprzednicy) ziemskiego szczęścia i harmonii, koncentrując się na zagadnieniach metafizycznych, przemijaniu i śmierci w trudnej, intelektualnej formie odzwierciedlającej dramatyczną złożoność świata. Kontynuowali ten nurt m.in.: Stanisław Grochowski, Kasper Twardowski i Wespazjan Kochowski. Przeciwstawną postawę reprezentowała tzw. poezja światowych rozkoszy ( Hieronim Morsztyn, Samuel Twardowski, Jan Andrzej Morsztyn, Szymon Zimorowic). Prozę zdominowała twórczość polemiczno-religijna, podejmująca problemy walki kontrreformacji z reformacją po soborze trydenckim (np. Piotr Skarga), a także okolicznościowa, kaznodziejska, gawędziarsko-pamiętnikarska. Epikę wierszowaną reprezentował m.in. Wacław Potocki (Wojna chocimska 1670-1674), a nurt mieszczańsko-plebejski utwory sowizdrzalskie, np. Jana z Kijan. zafascynowania zmysłowym obrazem świata i miłości. Pośrednie stanowisko zajmowała poezja ziemiańska (m.in. Kasper Miaskowski). Poezja mieszczańsko-plebejska koncentrowała się na problemach społecznych oraz pracy ludzkiej (A. Władysławiusz, Jan z Kijan, W. Roździeński).
W okresie zaostrzonej kontrreformacji i w czasach saskich pojawiły się kłopoty z cenzurą dzieł przeciwstawiających się klerykalnej wizji świata. Język literatury stawał się coraz bardziej manieryczny (m.in. makaronizmy), dlatego oświecenie traktowało barok jako epokę złych gustów, a nawet ciemnoty. Obecnie twórczość barokowa, zarówno europejska, jak i polska, budzi zainteresowanie i jest wznawiana.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Gospodarka, kultura i społeczeństwo”