Schrony w Konewce

1 września 1939 roku Niemcy haniebnie zaatakowali Polskę. Polacy stanęli do nierównej, heroicznej walki o stawkę większą niż życie - niepodległość. Z "pomocą" Polsce przyszły zachodnie mocarstwa. Efekty tej pomocy odczuwamy do dziś.
Kazik36
Posty: 338
https://www.artistsworkshop.eu/meble-kuchenne-na-wymiar-warszawa-gdzie-zamowic/
Rejestracja: 22 lut 2011, 06:05

Schrony w Konewce

Post autor: Kazik36 »

Czy któryś z użytkowników mógłby mi przybliżyć trochę historię i opis schronów w Konewce?
Byłbym również bardzo wdzięczny za zdjęcia.
MichałK
Posty: 117
Rejestracja: 27 gru 2010, 18:14

Re: Schrony w Konewce

Post autor: MichałK »

Kluczem do całosci jest przeznaczenie obiektów, którym była ochrona składu kolejowego (w domyśle ruchomej kwatery głównej lub jej składnika) w trakcie dłuższego postoju. Skoro dopuszczano do swobodnego przejazdu takiego pociągu po otwartym terenie, to znaczy, że uznano, iż użyte dla jego ochrony tylko mobilne środki bezpieczeństwa, takie jak wagony z artylerią przeciwlotniczą, zabezpieczenie lotnicze itp. są w pełni wystarczające. Nie było więc w warunkach wojny błyskawicznej potrzeby dodatkowego wzmocnienia bunkrów (tuneli) poprzez budowę cytowanych stanowisk ogniowych, bo wystarczały te, których używano w trakcie jazdy pociągu. Należy wziąć pod uwagę, że w pobliskim Glinniku było lotnisko wojskowe.

Reasumując, omawiane obiekty nie miały brać udziału w walce liniowej. Miały jedynie zapewnić bezpieczeństwo bierne przy względnym komforcie lokatorów, stąd w miejsce budowli ogniowych, odpowiednio opancerzone stanowiska wodociągów, siłowni i ciepłowni.
historyk
Posty: 331
Rejestracja: 19 lis 2010, 20:35

Re: Schrony w Konewce

Post autor: historyk »

Dogodne położenie Spały i mieszczące się tam dowództwo Oberost miały, prawdopodobnie, zasadniczy wpływ na decyzję Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych (OKH) o utworzeniu
tu przez stanowiska dowodzenia dla sztabu grupy armii Środek (Mitte) w przewidywanej wojnie
na wschodzie. Miało się ono składać z dwóch bliźniaczych kompleksów schronów: jednego w pobliskiej Konewce, drugiego w Jeleniu (7km na południe od Spały) i służyć zabezpieczeniu przed atakiem lotniczym pociągów specjalnych, pełniących funkcje ruchomych ośrodków dowodzenia
oraz ich personelu. Obiektom tym nadano "ogólny kryptonim" Gefechtstand "Anlage Mitte" (Stanowisko dowodzenia "Obszar wschód") w inwestycję prowadziła wyspecjalizowana w budowach obiektów wojskowych firma Askania. Budowę rozpoczęto wiosną wiosną 1940r. Początkowo zatrudnionych
tu było ok. 1300 osób, głównie Niemców i Austriaków (Polacy pracowali jedynie przy robotach pomocniczych i transporcie). Później liczba zatrudnionych wzrosła do 3000 ludzi, a wśród pracujących pojawili się Włosi.

Główny obiekt kompleksu w Konewce - żelbetowy bunkier - schron, ma długość 380m oraz przekrój ostrołuku mającego przy podstawie szerokość 15m i wysokość 9m, w którym między betonowymi peronami biegnie tor umożliwiający wjazd całego składu pociągu. Wzdłuż głównego tunelu biegnie korytarz boczny, podzielony drzwiami gazoszczelnymi na ciąg niewielkich pomieszczeń. Obok schronu kolejowego zbudowano zespół schronów technicznych mieszczących kotłownię, urządzenia wentylacyjne i siłownię elektryczną. Obiekty te łączyły ze schronem kolejowym trzy podziemne kanały techniczne. W skład kompleksu wchodziły również schrony mieszczące: stację pomp
i uzdatniania wody, zbiornik i chłodnicę wody technologicznej. Ukończone obiekty zamaskowano przed możliwością wykrycia z powietrza, montując na stropach drewniane, kryte papą dachy,
a na schronie kolejowym umocowano siatki maskujące i atrapy drzew. Teren wokół otoczono dwoma rzędami płotu z siatki i drutu kolczastego i prawdopodobnie polami minowymi.

Schrony jednak nigdy nie zostały wykorzystane zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem.
Atakiem na Związek Radziecki 22 czerwca 1941r. Pod koniec 1943r. Na polecenie Ministra Gospodarki Rzeszy Alberta Speera, ważne dla produkcji wojskowej zakłady zaczęto przenosić
w miejsca zapewniające ochronę przed atakiem alianckiego lotnictwa. Wg niemieckiego plany dyslokacji obiektów przemysłowych figurują tam: obiekty w Jeleniu jako Reichbahntunnel Tomaczew kryptonim "Goldamsel" oraz w Konewce Tunnel Tomaczew-Konewka kryptonim "Huhn". Wówczas pojawiają się pierwsze informacje o wjeżdżających do schronów pociągach towarowych liczących ponad 30 wagonów. Jednak wykorzystanie schronów do celów przemysłowych dotyczy dopiero 1944r., gdy w Jeleniu i Konewce utworzono filię tomaszowskich zakładów Daimler-Benz. Mieściły się tam magazyny i warsztaty gdzie demontowano uszkodzone silniki przywożone z frontu, odzyskiwano z nich części
i remontowano podzespoły. Prace wykonywali robotnicy przymusowi z okolic Tomaszowa oraz jeńcy rosyjscy. W okolicy krążyły opowieści o produkcji w schronach i ich podziemiach (do dziś poszukiwanych choć wątpliwe czy w ogóle istnieją) tajnych broni, rakiet, amunicji, benzyny syntetycznej. W październiku 1944r. Całe wyposażenie zdemontowano i wywieziono w nieznanym kierunku wraz z częścią załogi. Po wojnie obiekty do celów magazynowych używane były przez wojsko i firmy państwowe (Centrala Rybna - Jeleń). Kilka krotne próby penetracji obiektów mające na celu ustalenie, czy istnieją podziemne kondygnacje pod schronami i pomieszczenia w zabetonowanej części bocznego korytarza w Jeleniu nie doprowadziły dotąd do ich odnalezienia.

Obydwa obiekty są godne uwagi ze względu na ich historię jak i rozmiary. Serdecznie zapraszamy do schronów w Konewce gdzie będziecie Państwo mogli zapoznać się bliżej z ich historią
i podziwiać ich ogrom.


więcej informacji znajdziesz n specjalnie przygotowanych stronach
www.bunkierkonewka.bunkrowiec.com
www.anlagemitte.bunkrowiec.com

Dużo zdjęć na stronie www.foto.bunkrowiec.com
Kazik36
Posty: 338
Rejestracja: 22 lut 2011, 06:05

Re: Schrony w Konewce

Post autor: Kazik36 »

Dzięki za odpowiedzi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II Wojna Światowa ogólnie”