2006-10-13 09:00 | Przemysław Stępień
Kościół w okresie PRL-u był swoistą legalną opozycją, z której istnieniem PZPR musiała się pogodzić. Tak było też w okresie stanu wojennego. Przez Kościół rozchodziła się pomoc dla represjonowanych i potrzebujących wsparcia.
Stan wojenny jawi się w pamięci pokolenia, które doświadczyło go osobiście, jako czas kłopotów z aprowizacją, pustych półek sklepowych czy trudności komunikacyjnych. Dla wielu pozostanie jednak czasem niesprawiedliwości, zamachu na wolności obywatelskie i walki o wolną, niepodległą Polskę. Nowe pokolenie odbiera ten jakże ważny okres w losach naszego narodu jako kolejny odległy epizod w rodzimej historii. Mimo że od zniesienia stanu wojennego upłynęło już ponad dwadzieścia lat, zasadność decyzji gen. Wojciecha Jaruzelskiego, a także jej następstwa wywołują nadal burzliwe dyskusje. Stan wojenny był nową rzeczywistością, z którą przyszło zmierzyć się każdemu, zarówno tym, którzy trzymali ster władzy, jak i społeczeństwu oraz nierozerwalnie z nim związanemu Kościołowi.
............................
Bibliografia:
„Trybuna Ludu”, 13 grudnia 1981.
Glemp Józef, A wołanie moje niech do Ciebie przyjdzie: wybór homilii i przemówień 1981–1987, Warszawa 1988.
Glemp Józef, Kazania wojenne; Społeczna nauka Prymasa Polski, Warszawa 1983.
Golicka – Jabłońska Małgorzata, Ojciec Stefan SJ, Łódź 2006.
Kościół i społeczeństwo wobec stanu wojennego, red. Jan Wiesław Wysocki, Warszawa 2004.
Meretik Gabriel, Noc generała, Warszawa 1989.
Orszulik A., Episkopat Polski wobec stanu wojennego, [w:] Internowani z regionu łódzkiego: materiały z sesji popularno-naukowej, Łowicz 15–16 grudnia 2001 r., red. Marian Papis, Łódź 2001.
Pieronek Tadeusz, Kościół nie boi się wolności, Kraków 1998.
Stan wojenny – wspomnienia i oceny, red. Jan Kulas, Pelplin 1999.
Stan wojenny w Polsce 1981–1983, red. Antoni Dudek, Warszawa 2003.
Wyrwich Mateusz, Kapelani Solidarności 1980–1989, Warszawa 2005.
Przypisy autora:
1 Proklamacja Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, „ Trybuna Ludu”, 13 grudnia 1981, s. 1.
2 Stan wojenny w Polsce 1981–1983, red. A. Dudek, Warszawa 2003, s. 18
3 Tamże.
4 A. F. Dziuba, Pierwsze reakcje Episkopatu Polski na stan wojenny (13–31 grudnia 1981), [w:] Kościół i społeczeństwo wobec stanu wojennego, red. J.W. Wysocki, Warszawa 2004, s. 25.
5 A. Orszulik, Episkopat Polski wobec stanu wojennego, [w:] Internowani z regionu łódzkiego: materiały z sesji popularno-naukowej, Łowicz 15–16 grudnia 2001 r., red. M. Papis, Łódź 2001, s. 33.
6 Stan wojenny – wspomnienia i oceny, red. J. Kulas, Pelplin 1999, s. 35.
7 Tamże, s. 17
8 A. Orszulik, op. cit., s. 35.
9 Pro memoria, 15 XII 1981, Archiwum Prymasa Polski. cyt. za J. Żyran, Episkopat Polski wobec wprowadzenia stanu wojennego, [w:] Kościół i społeczeństwo..., s. 16.
10 A. Seniuk, Rola biskupa Władysława Miziołka, [w:] Kościół i społeczeństwo..., s. 165.
11 G. Meretik, Noc generała, Warszawa 1989, s. 23.
12 W. Rodowicz, Ludzie Komitetu na Piwnej – współpracownicy i podopieczni, [w:] Kościół i społeczeństwo..., s. 161.
13 A. F. Dziuba, op. cit., s. 49.
14 J. Glemp, Kazania wojenne; Społeczna nauka Prymasa Polski, Warszawa 1983, s. 15.
15 J. Glemp, Kazania wojenne..., s. 23.
16 T. Uszyński, Prymasowski Komitet Pomocy Bliźniemu, [w:] Kościół i społeczeństwo..., s. 136.
17 Tamże.
18 Z. Biernacki, Z działalności Prymasowskiego Komitetu Pomocy Bliźniemu, [w:] Kościół i społeczeństwo..., s. 151.
19 J.R. Maj, Komitet Prymasowski – charakterystyczny znak polskiej drogi wychodzenia z etatyzmu komunistycznego, [w:] Kościół i społeczeństwo..., s. 171.
20 Tamże, s. 175.
21 T. Pieronek, Kościół nie boi się wolności, Kraków 1998, s. 15.
Oryginalny i w całości tekst znajduje się na http://histmag.org w Artykuły historyczne