Ochrona zabytków komunikacji miejskiej w Warszawie

Dział ten poświęcony jest imprezom, wystawom lub innym zdarzeniom nawiązującym do historii Polski. Zespół historiapolski.eu będzie starał się wyszukiwać, systematyzować i publikować wszelkie zagadnienia z historii Polski jakie pojawią się w internecie, telewizji, prasie. Głównym celem jest propagowanie naszej historii w jednym zbiorczym projekcie.
historia Polski
Posty: 110
https://www.artistsworkshop.eu/meble-kuchenne-na-wymiar-warszawa-gdzie-zamowic/
Rejestracja: 15 kwie 2014, 04:37

Ochrona zabytków komunikacji miejskiej w Warszawie

Post autor: historia Polski »

Chęć odrobienia przez Warszawę zaległości w dziedzinie muzealnictwa po okresie zaborów, przyczyniła się do powstania, tuż przed samą wojną, Muzeum Tramwajowego w ramach Muzeum Miejskiego. Oprócz dużej liczby eksponatów typu makiety, modele, książki, druki itp. mniejsze przedmioty, zabezpieczono autobus marki Benz-Gaggenau, który brał udział w wojnie z bolszewikami w 1920 roku. Był to ponadto pierwszy autobus regularnej komunikacji miejskiej. W miarę wycofywania z eksploatacji poszczególnych typów autobusów i tramwajów, planowano przekazywać je, po jednym egzemplarzu, do muzeum. Pierwsze eksponaty pochodziły z Powszechnej Wystawy Krajowej z 1929 roku i Wystawy Komunikacyjno-Turystycznej w Poznaniu w 1930 roku. Były usystematyzowanie w 23 grupy, odpowiadające działom organizacji Tramwajów i Autobusów m. st. Warszawy. Całe muzeum i prawie wszystkie eksponaty uległy zniszczeniu podczas bombardowań Warszawy we wrześniu 1939 roku.
Okres powojenny nie sprzyjał konserwowaniu zabytkowych wehikułów, zwłaszcza że uruchamiano do ruchu wszystko co mogło jeździć. Wiadomo jednak, że z taboru autobusowego przedwojennej Warszawy ocalało osiem autobusów w Warszawie i cztery w Krakowie. Były to: Somua, Zawrat oraz siedem Chevroletów 183FS "Bielany". Zawrata nie uruchomiono. Żaden z tych autobusów nie dotrwał do naszych czasów.
W roku 1973 zastanawiano się poważnie nad stworzeniem muzeum komunikacji miejskiej z prawdziwego zdarzenia, widziano je w planach 1974 roku na Młocinach. Oprócz pamiątek pomieszczonych w szufladach, duże eksponaty znajdowały się w halach i zajezdniach. Należały do nich tramwaj typu A (43) z 1907 roku, trolejbusy Vetra z 1947 i Skoda Tr 8 z pierwszej dostawy oraz dwa najstarsze autobusy marki Chausson z 1947 roku. Zajezdnia Inflancka i Zakład T-4 (CWS) przetrzymywały do 1981 roku Chaussona APH 520 w pełni sprawnego, po czym przekazała go do Muzeum Techniki przy ulicy Żelaznej, podobnie jak piętrowego büssinga (próbnego). Należy wspomnieć o znajdującym się wówczas na chodzie piętrusie marki Leyland, darze UNRRA (przechowywany w CWS-ie, złomowany około 1990 roku!), oraz wielu wagonach tramwajowych. Wśród zbiorów były nuty i nazwiska wykonawców piosenki "Dziewiątką pojechać w Aleje". Jedną z imprez, które rozpropagowały wśród warszawiaków ideę muzeum było uruchomienie 22 czerwca 1973 roku zabytkowej linii "0" na trasie pl. Starynkiewicza, Aleje Jerozolimskie, Most Poniatowskiego, Waszyngtona, Grochowska, Targowa, Stalingradzka, dalej mostem Gdańskim, Nowotki (Andersa), przez plac Dzierżyńskiego (Bankowy), Marszałkowska, pl. Konstytucji, pl. Zbawiciela, Nowowiejską, pl. Narutowicza i Grójecką z powrotem na pl. Starynkiewicza. Tramwaj jeździł dwa razy dziennie: o godzinie 10 i 19, aby nie utrudniać normalnego ruchu. Cały czas jednak, pomimo braku muzeum, grupy zapaleńców zrzeszone lub nie w Klubie Miłośników Komunikacji Miejskiej zbierały materiały i dokumentację. Dzięki nim a także nowemu spojrzeniu dyrekcji w roku 1996 z okazji 400-lecia stołeczności podjęto pewne próby stworzenia muzeum. Z Wrocławia sprowadzono wagon typu Lw firmy Linke-Hoffman, tamtejszy wóz gospodarczy G020 ex. 1020 w stanie rozpadu, oraz wagon typu 4NJ i ND2 ze Szczecina, remontowi poddano także wagon typu 13N z roku 1969 oraz pozostałe zabytkowe wagony A, C i K.
Od 1996 roku wagony zabytkowe można spotkać na uruchamianej co roku w wakacje, kursującej w soboty i niedziele specjalnej linii tramwajowej T. Corocznym zwyczajem wagony zabytkowe wożą warszawiaków także w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, w Poniedziałek Wielkanocny, w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, w Mikołajki, a także przyłączają się do corocznej Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Autobusy zabytkowe są nieco trudniej dostępne. Jednak kilka razy w roku nadarza się okazja przejażdżki m.in. podczas majowej Nocy Muzeów i połączonym z nią Zlotu Ogorków oraz w trakcie wrześniowych Dni Transportu Publicznego. Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej organizuje nimi czasem okolicznościowe wycieczki po okolicach Warszawy.
Zero7
Posty: 2
Rejestracja: 01 gru 2015, 22:35

Re: Ochrona zabytków komunikacji miejskiej w Warszawie

Post autor: Zero7 »

Ja wszystkim pasjonatom komunikacji miejskiej mogę polecić muzeum KM w Krakowie
ODPOWIEDZ

Wróć do „Aktualności historyczne”